Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 91 Tråd låst

Machine gun - Marathon 2007?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Jo, jag såg att den där nutritionsutbildningen finns i Stockholm och jag antar att man utbildar sig mer till näringsfysiolog än dietist. Det är inte riktigt min grej att kunna all kemi och sånt, är mycket mer inriktad på att arbeta med människor så om dey skulle bli dietistutbildning för mig skulle det antagligen bli den i uppsala. Just nu går jag andra ring så jag har lite tid kvar att bestämma mig på men som det ser ut nu så kanske jag sätter igång och pluggar direkt, man vill ju inte tappa glöden :) Men jag får se.. Elitlöpning..jadu det känns ju bara som en dröm just nu.. :)

På tal om intervjun förresten, fick du mitt mail?

De flesta som kallar sig näringsfysiologer har nutritionistutbildning. Huh, de börjar med 40 poäng ren kemi, jag skulle aldrig palla ;)

Jag fick ditt första mail, fick du inte mitt svar? Eller har du skickat ett till som jag inte fått?

Från: Stockholm/Löparspåret
Registrerad: 2006-01-09

Jo, jag såg att den där nutritionsutbildningen finns i Stockholm och jag antar att man utbildar sig mer till näringsfysiolog än dietist. Det är inte riktigt min grej att kunna all kemi och sånt, är mycket mer inriktad på att arbeta med människor så om dey skulle bli dietistutbildning för mig skulle det antagligen bli den i uppsala. Just nu går jag andra ring så jag har lite tid kvar att bestämma mig på men som det ser ut nu så kanske jag sätter igång och pluggar direkt, man vill ju inte tappa glöden :) Men jag får se.. Elitlöpning..jadu det känns ju bara som en dröm just nu.. :)

På tal om intervjun förresten, fick du mitt mail?

De flesta som kallar sig näringsfysiologer har nutritionistutbildning. Huh, de börjar med 40 poäng ren kemi, jag skulle aldrig palla ;)

Jag fick ditt första mail, fick du inte mitt svar? Eller har du skickat ett till som jag inte fått?

Nej usch, kemi... Dietistutbildningen kräver väl bara Naturkunskap B som mest?

Upptäckte att du svarat precis! Besvarade det nyss, ibland är det tyvärr inte så smidigt att ha en skräppostmapp tycker jag.

Nej usch, kemi... Dietistutbildningen kräver väl bara Naturkunskap B som mest?

Yep. Stämmer bra det. Man börjar dock första terminen med lite grundläggande kemi och sen läser man några poäng biokemi med (olika näringsämnens uppbyggnad mm), men det är fullt överkomligt.

Jaha, dagens träning har bestått av två promenader. Kanske 1,5 timmar totalt. Fan, jag vill inget hellre än att få komma ut och springa, men halsen gör sig fortfarande lite till känna, så promenader var allt jag fick ägna mig åt idag. Känns det bra när jag vaknar imorrn blir det en lätt joggingrunda innan jag drar till Uppsala.

Sammanställning träning v.14

Måndag: Lätt jogg, 5 km 32 min
Tisdag: NIA, 90 min
Onsdag: TKD, 90 min
Torsdag: Sjuk
Fredag: Sjuk
Lördag: Sjuk
Söndag: Promenad, 90 min

Nästa vecka får bli som den blir, dels vet jag inte om jag kommer vara frisk och dels vet jag inte hur mycket tid jag kommer ha. Jag vet dock att jag missar TKD-träningen imorgon kväll hursomhelst. Blir nog en ganska lugn återhämtningsvecka, så att jag inte blir sjuk direkt igen.

Jag känner mig frisk - äntligen! Har dock inte hunnit träna idag, hade två intervjuer i Uppsala på eftermiddagen, så jag missade TKD-passet eftersom det börjar redan kl.17:30 på måndagar (jävligt dum tid faktiskt).

Planerad träning v.15

Måndag: vila
Tisdag: NIA, 90 min
Onsdag: TKD, 90 min
Torsdag: vila
Fredag: Lätt jogg
Lördag: Löpning
Söndag: Vila

En lite lättare träningsvecka för att undvika att bli sjuk direkt igen. Får hoppas att det håller. Ska äta som en häst!

Hejsan svejsan hästen ;)

Hur långt planerar du att löpträna och jogga i veckan? Själv tycker jag alltid att det känns skönt att ha det klart för mig innan jag sticker ut.

Hästen? :)

Jag brukar bestämma mig innan beroende på hur kroppen känns. Men på fredag ska jag antagligen jogga med en vän, så jag får kanske anpassa mig lite efter henne, vet inte alls hur snabbt eller långt hon orkar springa. På lördag tänkte jag försöka ta ett lite längre varv än jag varit ute på hittills i år, på sådär 7-10 km.

Sen blir det metalfestival resten av helgen :)

En lite lättare träningsvecka för att undvika att bli sjuk direkt igen. Får hoppas att det håller. Ska äta som en häst!

<---Därav smeknamnet! :)

Hoppas det blir skoj med löpningen i veckan och anpassning är inge kul heller, kör ett tävlingsrace :) (Lyssna inte på mig, jag är för mycket tävlingsmänniska för att springa med någon annan..börjar förstå varför inga av mina vänner vill träna med mig..)

Ajuste skulle bara rekommendera löparbibeln också! "Löpning - från joggning till marathon" av James F.Fixx. Jag är helt besatt för tillfället av den, underbar bok!

Close-up?

Haha, då förstår jag.

Nää, jag har tjatat för att få med nån, så nu tänker jag inte skrämma bort henne. Hon har hållt på och sprungit lite förut med en annan kompis, men det var ganska länge sen. Jag tänkte försöka få henne att springa Vårruset med mig. Btw har jag en annan kompis som skulle överväga att komma upp till Stockholm (hon bor i Växjö) för att delta i SpringCross, det vore kul :)

Ska kolla upp den där boken, jag älskar att läsa om träning. Läste senast en bok om pulsträning.

Yes box, Close-up är det.

Fan va skoj, såklart hon ska komma upp och rusa genom terrängen med dig. Känner mig så himla ensam ibland när jag tänker på alla som löper i grupp och springer tävlingar med varandra.. :) Jag får väl förlita mig på min ipod hehe..

Vad var det för bok och tyckte du den var bra? Jag ska skriva ett arbete om pulsklocka och användningen av den men jag tycker inte att jag hittar så mycket intressant fakta tyvärr.

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-10-17

På tal om böcker.. du har inte fått tag på Mattillåtet än Mirranda?.. (sry att jag vänder mig til Mirranda i din dagbok) Får man ut ngt av den boken du läser nu? Tycker du jag ska fixa den? och pulsboken.. var den bra?
Jag läser inte mkt "vanliga" böcker.. utan det blir mest träningstidningar, böcker, ren fakta.. MKT mer spännande än en sliskig kärleksroman:)

Registrerad: 2006-04-02

Metalfestival.. *sucka* you bastard...

På tal om böcker.. du har inte fått tag på Mattillåtet än Mirranda?.. (sry att jag vänder mig til Mirranda i din dagbok) Får man ut ngt av den boken du läser nu? Tycker du jag ska fixa den? och pulsboken.. var den bra?
Jag läser inte mkt "vanliga" böcker.. utan det blir mest träningstidningar, böcker, ren fakta.. MKT mer spännande än en sliskig kärleksroman:)

Ärligt har inte fått mina tassar på den än, beställde den för 3 veckor sen men jag börjar misstänka att det blev något fel med beställningen för att kommit har den ju ej..gaaaahhhh nej nu jävlar, imorgon blir dte biblioteket!

Jag tror att du skulle få ut mycket av den boken :) Jag läste på någonsida om att ifall man skulle ta fram en löparbibel skulle det vara den! Den är helhärlig, har redan läst nästan halva, kan inte släppa den ifrån mig!

NIA-instruktören var sjuk, så dansen var inställd idag. Men det gjorde inte så mycket, för då fick jag möjlighet att sticka ut på en runda i det fina vädret! Det blev 7,1 km och det tog 44 min. Höll pulsen strax under 170 slag/min. Kände mig inte speciellt trött efteråt, så det är nog ett bra tecken. Och de nya skorna kändes super!

Tänkte köra lite rehabövningar när jag kom hem, men jag körde bara lite sittande inåtrotationer på 3,5 kg och några liggande utåtrotationer på 2,5 kg. Kör hela programmet på torsdag eller fredag istället.

Fan va skoj, såklart hon ska komma upp och rusa genom terrängen med dig. Känner mig så himla ensam ibland när jag tänker på alla som löper i grupp och springer tävlingar med varandra.. :) Jag får väl förlita mig på min ipod hehe..

Vad var det för bok och tyckte du den var bra? Jag ska skriva ett arbete om pulsklocka och användningen av den men jag tycker inte att jag hittar så mycket intressant fakta tyvärr.

Jag har aldrig haft nån löparkompis, så det hör inte till det vanliga direkt. Jag försöker dock övertala folk hela tiden. haha.

Det var "Pulsträning" av Camilla Porsman, en pocket från Fitnessförlaget. Den innehöll väl en del användbara tips och lite information om hur man bör förlägga sin träning i de olika pulszonerna och även lite om hur man kan använda pulsmätaren som biofeedback i vardagen och som mått på hälsa osv. Inte direkt faktaspäckat, men lättläst och ganska intressant. Den kostade bara 48 spänn, så då kan man ju tycka att den va värd pengarna :)

Jag har aldrig haft nån löparkompis, så det hör inte till det vanliga direkt. Jag försöker dock övertala folk hela tiden. haha.

Det 'r dumt hur anti folk är mot löpning, säger att det är det tråkigaste som finns osv..fattar de inte hur underbart det är när man väl blivit frälst?:)

Det var "Pulsträning" av Camilla Porsman, en pocket från Fitnessförlaget. Den innehöll väl en del användbara tips och lite information om hur man bör förlägga sin träning i de olika pulszonerna och även lite om hur man kan använda pulsmätaren som biofeedback i vardagen och som mått på hälsa osv. Inte direkt faktaspäckat, men lättläst och ganska intressant. Den kostade bara 48 spänn, så då kan man ju tycka att den va värd pengarna :)

Det låter ju ganska bra, kan man hitta den på pocketshop kanske? Eller måste den beställas från nätet? Känenr för att läsa in mig lite ang pulsträning i allmänhet så man kan utnyttja klockan mer!

Ja, folk generellt gillar inte löpning. Men jag tror att det är för att man går ut för hårt i början och då blir det värsta mardrömsupplevelsen, man går upp i hög puls och får svårt att andas och blir helt slutkörd på ingen tid alls och får mjölksyra typ. haha. DÅ är det inte så spännande. Jag har själv gjort det misstaget några gånger ;) Jag tror att själva "problemet" med löpning är att det inte är kul förrän man kommit en bit på vägen, dvs fått till en halvdan kondition och orkar springa lite längre sträckor.

Jag har ändå de senaste åren haft nån slags dragning till löpning trots att jag först förra året började träna något sånär regelbundet. Vet inte vad det beror på, men det är en härlig känsla när man väl får till en bra runda :)

Angående boken så ska den finnas på Pocketshop, iaf finns den i deras sortiment (sökte på deras hemsida), men där kostar den visst 65 kr. Jag köpte mitt ex på bokus.se och då kostade den 48 kr och har man studentkortet är/var det fraktfritt om man uppgav kampanjkod "ffstud" vid beställningen.

Jag är sjukligt trött idag och har massor att göra med transkribering av intervjuerna, så det blir ingen TKD för min del idag. Dessutom har jag känt av halsen lite nu igen, så det är väl lika bra att ta det extra lugnt. Jävla hals man har alltså, har OFTA problem med den. Ska bannemig ta och ringa nån läkare på måndag så jag kan få kolla upp det där ordentligt nångång.

Funderar även på att kolla upp min järnstatus, eftersom jag ofta känner mig trött. Haha, allt prat om kosttillskott får en ju att börja tänka alldeles för mycket på vad man eventuellt kanske skulle behöva äta själv ;)

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-10-17

.. eller.. så kör du mitt mormor-knep med vitlöken..:)
inte så sjuk än? haha...

Registrerad: 2006-04-02

Jag tror seriöst ingen är så sjuk Vic.. ;)

Men jag skulle gärna se ett foto på den som testar ;)

Ja, folk generellt gillar inte löpning. Men jag tror att det är för att man går ut för hårt i början och då blir det värsta mardrömsupplevelsen, man går upp i hög puls och får svårt att andas och blir helt slutkörd på ingen tid alls och får mjölksyra typ. haha. DÅ är det inte så spännande. Jag har själv gjort det misstaget några gånger ;) Jag tror att själva "problemet" med löpning är att det inte är kul förrän man kommit en bit på vägen, dvs fått till en halvdan kondition och orkar springa lite längre sträckor.

Jag har ändå de senaste åren haft nån slags dragning till löpning trots att jag först förra året började träna något sånär regelbundet. Vet inte vad det beror på, men det är en härlig känsla när man väl får till en bra runda :)

Jo men exakt, det är ju precis som du säger! De som ger upp tidigt minns ju bara den där spykänslan de hade. Eller så finns de ju folk som tycker att det inte finns något tråkigare att göra än att löpa, de måste tvinga sig själva att fortsätta trots att de inte ens är trötta. Alla dessa människor har jag ej givit upp hoppet om, de måste bara orka stå ut ett tag tills de lärt sig att tycka om det :) Själv hatade jag att löpa förr i tiden, värsta som fanns att sätta på sig löparskorna, det var bara något man "tvingade sig igenom" typ för att må jättebra efteråt. Det är ju det som kommer först, välbefinnandet efteråt, det är därför folk fortsätter. Sedan lä man sig att tycka om själva sporten!

Ses idag förresten!

Lite funderingar angående gymkort. Postade detta i tråden jag skapade i träningsprogram, men jag skriver samma sak här med så alla som läser kan få ta del av mitt velande ;)

Ok, nu är det såhär.. Jag hörde av mig till det närliggande gymmet för att höra om deras utbud av fria vikter, svaret blev att de har hantlar 1-30 kg samt bänkpress med fri stång, men ingen ställning för knäböj utan då var det Smithmaskin och benpress som gällde. Glömde fråga det, men de lär väl inte ha alltför mycket skivstänger som ligger och skräpar så att man kan göra marklyft heller då antar jag. Kan man göra dessa övningar med hantlar eller blir det inte alls samma sak?

Gymmet är ganska billigt och där finns även simning och gruppträning. Jag gillar gruppträning och simning så därför skulle det kunna passa mig, speciellt som det ligger på 5 min gångavstånd.

Nu är alltså mina alternativ följande: Antingen köper jag kort på det här gymmet trots att de saknar en del utrustning eller så bygger jag ut mitt "hemmagym" med skivstång, bänk och ställning. Det blir visserligen ganska mycket pengar på en gång, men det håller ju å andra sidan i en evighet. Det finns även ett gym som ligger lite längre bort som jag tror är bättre, men då kostar det lika mycket och då är det bara gym, ingen gruppträning eller nåt sånt. Så frågan är ju egentligen vad som är bäst. Att träna hemma eller nära hem gör ju att jag lättare kan få loss tid till att träna, t.ex. på morgonen. Det blir knivigare med ett gym som ligger längre bort.

Registrerad: 2006-01-12

nu styrketränar ju jag knappt nåt, men jag skulle alla gånger köpa gymkort på det närmre gymet.

Men det är för att jag
1. hatar saker. Jag skulle störa mig otroligt på varje liten hantel som tog upp plats hos mig
2. har sådäääär disciplin. När man väl köp ett kort så 'måste' man ju träna. När man väl tagit sig till gymet vill man inte gärna maska.

Nu healar jag dig. imorgon är du frisk. och jag med!

Vi har iofs en stor "walk in"-garderob här, så jag skulle nog kunna stuva undan sakerna. Men jag håller med lite där angående att har man köpt kort så "måste" man ju använda det. Plus att jag gillar gruppträning, det är super när man känner sig omotiverad, har man väl masat sig iväg till ett pass är det ju bara att köra på :) De har inget jätteutbud av pass, men de har core, poweryoga, lite redskaspass och så + FORZA, det tycker jag verkar ganska kul faktiskt. haha. Fightas med träsvärd i träningslokalen, måste se hur fånigt ut som helst ;) Fast jag har å andra sidan inga problem med att se fånig ut, speciellt inte när jag tränar. Sen är det ju om inte annat alltid bra att ha ett gym att gå till under vintern, då det är betydligt jobbigare att hålla igång löpningen utomhus då. Ska nog gå och provträna där nån dag innan jag bestämmer mig.

Jag känner mig mycket bättre idag faktiskt, har bestämt "joggingdejt" med en kompis imorrn, så det blir lite lagom träning sådär.

Sidor: 1 2 3 4 … 91 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB