Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
12/5 2007
Namn: Zandra
Ålder: 24
Längd: 170 cm
Vikt: 59 kg
Tränar: Löpning, klättring, simning, styrka mm.
Eftersom det var ett bra tag sen jag startade journalen, så har det hunnit hända ett och annat sedan dess. Tänkte därför presentera mina nya målsättningar med min träning i någon slags punktform, både kortsiktiga och mer eller mindre långsiktiga mål finns med.
Kondition
Milen under 50 - klarat 070401: 49:19 på Premiärmilen
Springa marathon - klarat 070609: Stockholm marathon
Göra "En Svensk Klassiker"
Ställa upp i en triathlonsprint
(Jättelångsiktigt: Ironman)
Klättring
Klara en 6a på topprep
Klara att ledklättra (överhuvudtaget)
Lära mig bouldra så att jag kan ställa upp i Boulder open :)
Styrka
10 dips
5 chins
100 kg i mark
50 kg i bänk
80 kg i böj
Kommer att bocka av listan och sätta datum varefter jag klarar av mina uppsatta mål.
-----------------------------------------------
Originalpresentationen nedan (30/3 2006):
Jag är nu anmäld till SpringCross och tänkte därmed börja föra dagbok över min träning så att jag kan hålla reda på tider mm lite lättare. Jag har även märkt att man blir mer motiverad att fortsätta med träningen när man skriver ner allt man gör så att man kan se sina framsteg och jämföra.
Lite fakta om mig:
Tjej, 23 år
170 cm, vet inte riktigt vad jag väger eftersom jag inte äger någon våg, men senast jag vägde mig för några månader sedan vägde jag ca 57kg.
Tränar taekwondo och dansar NIA samt löptränar under vår-sommar-höst. Tänkte försöka satsa lite mer krut på löpträningen den här säsongen än vad jag gjort tidigare år. Jag har därför bestämt mig för att anmäla mig till diverse motionslopp, så att jag har något att träna för som gör att jag behåller motivationen.
Jag dras med en axelskada från tidigare kickboxningsträning och har gått i rehab för den nu i över ett år. Jag kommer även skriva in mina rehabövningar här, då jag fått inrådan av min sjukgymnast att skriva ner det för att hålla reda på hur det går med den träningen. Det är rehabövningar för rotatorcuffen med hantlar och gummiband som gäller där.
Jag har för tillfället inget gymkort, men funderar på att skaffa ett, då jag gärna skulle vilja lägga in ren styrketräning i mitt schema för att stärka kroppen.
Senast redigerat av machine gun (2007-06-15 21:13)
Idag var jag ute på årets första löprunda! Det var riktigt härligt, inte gick det fort precis, men det var skönt att äntligen få komma ut och springa lite igen. Jag har mätt ut en sträcka på ca 5 km med hjälp av Google Earth, det är en bra sträcka med mycket uppförsbackar och mot slutet även en massa trappor, så man får ta i lite :) Idag tog den sträckan 29 minuter, vilket är ganska långsamt, men det var ju säsongens första runda, så det får fungera som en referenstid.
Dagens träning
Uppvärmning: Hopprep ca 10 min
Rehabövningar rotatorcuffarna
Inåtrotationer sittande
2,5kg 3*12
Utåtrotationer liggande
2,5 kg 3*10
Sidolyft med rotation
2,5 kg 3*10
Gummibandsdrag från sidan
3*15
Stående utåtrotation
1 kg 3*10
Idag var jag ute på årets första löprunda! Det var riktigt härligt, inte gick det fort precis, men det var skönt att äntligen få komma ut och springa lite igen. Jag har mätt ut en sträcka på ca 5 km med hjälp av Google Earth, det är en bra sträcka med mycket uppförsbackar och mot slutet även en massa trappor, så man får ta i lite :) Idag tog den sträckan 29 minuter, vilket är ganska långsamt, men det var ju säsongens första runda, så det får fungera som en referenstid.
Hejsan! Fan va skoj att få följa din träning :) Blev det 6 eller 12 km på springcross?
29 är jättebra med tanke på att det var årets första runda. En absolut godkänd tid! Nu är det bara att sänka den, en perfekt liten morot till motivationen :) Måste förresten fråga vad NIa är?
Det blev 6 km, som jag tänkte från början. Det är lite mer min nivå än så länge. Visst, jag kanske skulle ta mig runt 12 km på ren vilja, men jag vill inte gå ut för hårt såhär tidigt så att säga. Hade det varit lite senare på säsongen hade det varit en annan femma :) Får satsa på Lidingö tjejlopp i september istället, det är ju 10 km och terräng.
Jag kom på det sen, att 29 min på 5 km är ju faktiskt ca 6 min/km och det är ju inte så dåligt, speciellt inte med tanke på den kuperade sträckan, det går uppför kanske halva vägen. Men att slå den tiden är såklart delmål nr 1 :) Tänkte försöka mäta ut en lika lång sträcka som är mer flack för att ha något att jämföra med sen också.
NIA är en slags "body and mind" dansstil/träningsform influerad av bl.a. fridans, yoga, tai chi mm. Det fungerar ungefär som vanlig gruppträning med en instruktör som ger givna rörelser osv, men det ingår även vissa moment av improvisation (fridans) och det finns även en slags filosofi bakom, det ska fungera frigörande, lösa upp spänningar i kroppen och skapa rörelseglädje. Man kan göra passen precis så lätta eller jobbiga man vill att de ska vara, vilket också gör att det passar för de flesta. Det står lite mer om NIA på den här sidan: http://www.annsniadans.se/page.php?id=2
Det blev 6 km, som jag tänkte från början. Det är lite mer min nivå än så länge. Visst, jag kanske skulle ta mig runt 12 km på ren vilja, men jag vill inte gå ut för hårt såhär tidigt så att säga. Hade det varit lite senare på säsongen hade det varit en annan femma :) Får satsa på Lidingö tjejlopp i september istället, det är ju 10 km och terräng.
Jag kom på det sen, att 29 min på 5 km är ju faktiskt ca 6 min/km och det är ju inte så dåligt, speciellt inte med tanke på den kuperade sträckan, det går uppför kanske halva vägen. Men att slå den tiden är såklart delmål nr 1 :) Tänkte försöka mäta ut en lika lång sträcka som är mer flack för att ha något att jämföra med sen också.
NIA är en slags "body and mind" dansstil/träningsform influerad av bl.a. fridans, yoga, tai chi mm. Det fungerar ungefär som vanlig gruppträning med en instruktör som ger givna rörelser osv, men det ingår även vissa moment av improvisation (fridans) och det finns även en slags filosofi bakom, det ska fungera frigörande, lösa upp spänningar i kroppen och skapa rörelseglädje. Man kan göra passen precis så lätta eller jobbiga man vill att de ska vara, vilket också gör att det passar för de flesta. Det står lite mer om NIA på den här sidan: http://www.annsniadans.se/page.php?id=2
Det är ju perfekt! Ett mål nu och ett senare i sommar :) Blir kul att följa, alltid skoj att se löparframsteg! 6 min per km är faktiskt en grymt bra tid - förstod inte varför du klagade innan ..hehe.
Dansen verkar riktigt intressant, älskar själv att dansa. Tycker att det är ett jäkligt bra sätt att träna också, är helt slut efter mina danspass!
Jag måste förresten nämna att det var jättebra att du satte upp ätstörnings-tråden! Jag läste direkt igenom http://www.sok.se/download/18.18ea16851 … orexi.pdf och om jag inte riktigt förstått att jag har riktiga problem innan så vet jag det verkligen nu. Tack för länkarna också, ska även skaffa fram boken :)
Sammanställning träning v. 13
Måndag: TKD, 90 min
Tisdag: -
Onsdag: -
Torsdag: Löpning 5 km, 29 min
Fredag: Hopprep + rehabövningar
Lördag: -
Söndag: -
Ingen bra träningsvecka. NIA-instruktören var sjuk, så dansen blev inställd, sen hade vi möte på jobbet så jag missade TKD-träningen på onsdagen, sen var jag upptagen hela helgen (blev dock en del knatande på stan samt på IKEA ;)). Men nu blir det nya tag!
Planerad träning v. 14
Måndag: Jogging, 5 km
Tisdag: NIA, 90 min
Onsdag: TKD, 90 min
Torsdag: Löpning
Fredag: Rehabövningar/vila
Lördag: Löpning eller vila
Söndag: Löpning eller vila
Skulle tränat TKD idag, men jag hann inte dit eftersom jag var i skolan och grejade med C-uppsatsen hela dagen.
Det blev dock en joggingrunda på ca 5 km, samma sträcka som sist. Denna gång tog det 32 minuter, men då tog jag det medvetet extra lugnt också, eftersom jag kände mig ganska trött. Att slå 29 minuter kommer inte bli några som helst problem skulle jag tro :) Höll mig runt ca 70-80% av maxpuls större delen av tiden.
Imorrn blir det dock en tur till Löplabbet för inhandlande av nya, härliga löparskor! :)
Sidospår: Om någon som läser det här råkar vara kvinna och använder sig av kosttillskott i form av vitaminer och/eller mineraler, ta en titt här: http://www.halso.info/forum/viewtopic.p … tml#169059
Idag har jag köpt nya skor! De här blev det: http://www.mizunoeurope.com/sport/produ … mp;cid=208
Sidospår: Om någon som läser det här råkar vara kvinna och använder sig av kosttillskott i form av vitaminer och/eller mineraler, ta en titt här: http://www.halso.info/forum/viewtopic.p … tml#169059
Gör det någon skillnad om man ej är mellan 20-40 år? Annars så skulle jag kunna ställa upp om det behövs :)
Gör det någon skillnad om man ej är mellan 20-40 år? Annars så skulle jag kunna ställa upp om det behövs :)
Vi har satt det åldersspannet för att begränsa oss, men något år hit eller dit lär ju inte spela någon roll. Ska höra vad min "uppsats-partner" tycker. Om vi inte skulle hitta så många som vi behöver mellan 20-40, så kanske jag kan räkna in dig? :)
Vi har satt det åldersspannet för att begränsa oss, men något år hit eller dit lär ju inte spela någon roll. Ska höra vad min "uppsats-partner" tycker. Om vi inte skulle hitta så många som vi behöver mellan 20-40, så kanske jag kan räkna in dig? :)
Absolut, om man kan vara till hjälp, varför inte? :)
Gårdagens träning: NIA, 90 min.
Härligt pass, precis vad jag behövde. Kände mig lite stel i kroppen, men det blev bättre under passets gång. Det var några nya moment i koreografin som var lite meckiga att få till i början, koordinationsförmågan var inte precis på topp kände jag, men det gick bra ändå. Avslutade med några yoga-övningar och skön avslappning.
Dagens träning: TKD, 90 min.
Bra pass. Svettigt och jobbigt, precis som det ska vara :) Skönt att få ta ut sig ordentligt. Det har gått lite trögt med teknikerna ett tag, men idag kändes det helt bra, fick tom till de höga sparkarna, vilket kändes mycket bra. Jag har haft problem med musklerna på insidan av låren som tenderar att krångla en del. Jag har sträckt mig där ett antal gånger innan, så jag antar att det bildats ärrvävnad på musklerna eller något sånt som gör att jag är stelare än jag borde vara plus att jag lättare sträcker mig där. Men idag kändes det faktiskt helt ok, trots att jag känt av dem en del tidigare i veckan. Jag tror nog att gårdagens NIA hade ett finger med i spelet. Stretchade ca 20 minuter efter passet och musklerna var riktigt mjuka och fina, skönt.
Imorgon blir det löpning med mina nya, fina skor!
Skojigt med Taekwondo.. Har själv tränat det förut. (och äger 2 st säckar att träna på hemma då utrymme finns i garaget.. ;) en 160 lång säck. och en liten 20 kilos boxningssäck. Grymt skönt att lägga iväg ett pass vid säcken. Ungefär samma som ett taekwondopass.
Skojigt med Taekwondo.. Har själv tränat det förut. (och äger 2 st säckar att träna på hemma då utrymme finns i garaget.. ;) en 160 lång säck. och en liten 20 kilos boxningssäck. Grymt skönt att lägga iväg ett pass vid säcken. Ungefär samma som ett taekwondopass.
Fan nu blir jag ju avundsjuk här, jag vill också ha en säck! Har jag alltid velat ha, men det blir svårt när man bor i lägenhet..
Tränade kickboxning tidigare, men fick sluta pga en axelskada. Tänkte att jag skulle testa TKD ett tag eftersom det inte är lika mycket slag där. Det är kul och så, men när vi övar på handtekniker känner jag att jag verkligen saknar boxningen.
Åhå.. Fast bli inte för avundsjuk. Jag bor hemma hos pappa nu sen 2 år tillbaka. Och det står typ alltid nån skrotbil i garaget så det blir inte så ofta man kan träna.. Fast det blir iofs mycket oftare på sommaren för det är så mycket enklare att flytta på dem då. +att de bilar som är där inne på sommaren inte är lika deffekta så de faktiskt går att flytta och och rulliansen är större på olika objekt.. :) älskar sommaren...
Jävla skit, jag har dragit på mig nån slags förkylning. Har ont i halsen och örat, så det blev en ofrivillig vilodag idag. Har dock promenerat en del, eftersom vi har vart runt i Uppsala och satt upp lappar om att vi söker folk till vår studie. Hoppas folk nappar på det nu, för vi behöver verkligen våra intervjuer, man kan säga att hela projektet står och faller med det.
Typiskt att man skulle bli sjuk nu när kroppen kändes så bra och det äntligen börjar bli lite fint väder. Oh well, inget att göra åt saken, bara att vila och äta och hoppas på det bästa.
Typiskt att man skulle bli sjuk nu när kroppen kändes så bra och det äntligen börjar bli lite fint väder. Oh well, inget att göra åt saken, bara att vila och äta och hoppas på det bästa.
Krya på dig! Jobbigt att bli sjuk så nära inpå loppet också! Tyvärr äter jag inga kosttillskott(!). Vad är det du pluggar till egentligen? jag har sett att du har imponerande kunskaper om näringslära!
Krya på dig! Jobbigt att bli sjuk så nära inpå loppet också! Tyvärr äter jag inga kosttillskott(!). Vad är det du pluggar till egentligen? jag har sett att du har imponerande kunskaper om näringslära!
Jag tror att det är ganska tillfälligt, jag känner mig bättre redan idag, så jag är nog snart ute i spåret igen :)
Tack! Jag läser till dietist, så en del näringslära och kostvetenskap har man ju tagit sig igenom.
Inga sjukdomar nu när våren har kommit!
Dietist, va intressant :) Hur kom det sig att du valde att studera det?
Inga sjukdomar nu när våren har kommit!
Nej, usch.. det är ju så jävla typiskt! Örat känns bra igen nu iaf, bara lite halsont kvar. Hoppas det är bra tills imorgon.
Dietist, va intressant :) Hur kom det sig att du valde att studera det?
För att jag är en kost-och-träningsnörd ;) Haha, nämen jag har alltid, eller iaf väldigt länge, varit väldigt intresserad av det här med hur kosten kan påverka ens hälsa och prestation åt olika håll. Hur man med hjälp av kosten kan förebygga ohälsa, förbättra sjukdomstillstånd och förbättra idrottsprestationer mm.
För att jag är en kost-och-träningsnörd ;) Haha, nämen jag har alltid, eller iaf väldigt länge, varit väldigt intresserad av det här med hur kosten kan påverka ens hälsa och prestation åt olika håll. Hur man med hjälp av kosten kan förebygga ohälsa, förbättra sjukdomstillstånd och förbättra idrottsprestationer mm.
Har själv funderat på det en hel del. Kanske inte märks i och med att jag förstört min egen kost men intresset har alltid funnits. Skulle jättegärna vilja studera det efter gymnasiet.. du studerar i uppsala va? Har för mig att det är där den enda dietistutbildningen finns..?
Har själv funderat på det en hel del. Kanske inte märks i och med att jag förstört min egen kost men intresset har alltid funnits. Skulle jättegärna vilja studera det efter gymnasiet.. du studerar i uppsala va? Har för mig att det är där den enda dietistutbildningen finns..?
Många i min klass har ändrat sin kosthållning lite sen vi började och faktiskt börjat äta mer fett bland annat, just för att man insett att det man trodde var nyttigt innan kanske inte var så bra som man trodde. Vi fick i stort sett börja utbildningen med en kostregistrering, där vi vägde och skrev ner allt vi åt under tre dagar, näringsberäknade det för hand efter tabeller och detta blev sedan underlag för en uppsats där vi skulle ge oss själva kostråd utifrån gällande rekommendationer. De allra flesta fick i sig för lite energi, för mycket fibrer och för lite fett.
Ja, jag läser i Uppsala, men det finns även i Göteborg och Umeå. I Stockholm finns nutritionistutbildning, men det är mer inriktat på kemi och sånt, dvs de får en mer teoretisk djupgående kunskap om olika näringsämnen mm. Medan dietistutbildningen är mer inriktad på att man ska arbeta med människor. Vi läser, förutom näringslära och dietetik, även psykologi. Det är en kul utbildning, iaf än så länge, dock med väldigt högt tempo. Om vi får till ett möte för intervjun kan vi berätta allt du vill veta om utbildningen då ;)
Du går i trean på gymnasiet nu va? Tänker du söka in på högskola direkt eller tänkte du jobba lite först? Eller är det elitsatsning på löpningen som gäller? :)
Har själv funderat på det en hel del. Kanske inte märks i och med att jag förstört min egen kost men intresset har alltid funnits. Skulle jättegärna vilja studera det efter gymnasiet.. du studerar i uppsala va? Har för mig att det är där den enda dietistutbildningen finns..?Många i min klass har ändrat sin kosthållning lite sen vi började och faktiskt börjat äta mer fett bland annat, just för att man insett att det man trodde var nyttigt innan kanske inte var så bra som man trodde. Vi fick i stort sett börja utbildningen med en kostregistrering, där vi vägde och skrev ner allt vi åt under tre dagar, näringsberäknade det för hand efter tabeller och detta blev sedan underlag för en uppsats där vi skulle ge oss själva kostråd utifrån gällande rekommendationer. De allra flesta fick i sig för lite energi, för mycket fibrer och för lite fett.
Ja, jag läser i Uppsala, men det finns även i Göteborg och Umeå. I Stockholm finns nutritionistutbildning, men det är mer inriktat på kemi och sånt, dvs de får en mer teoretisk djupgående kunskap om olika näringsämnen mm. Medan dietistutbildningen är mer inriktad på att man ska arbeta med människor. Vi läser, förutom näringslära och dietetik, även psykologi. Det är en kul utbildning, iaf än så länge, dock med väldigt högt tempo. Om vi får till ett möte för intervjun kan vi berätta allt du vill veta om utbildningen då ;)
Du går i trean på gymnasiet nu va? Tänker du söka in på högskola direkt eller tänkte du jobba lite först? Eller är det elitsatsning på löpningen som gäller? :)
Vilken bra början! Bara en sådan sak måste man ju dra en hel del lärdom av. Man tror att man är nyttig när man i själva verket inte är det, hmm var känner jag igen de... :)
Jo, jag såg att den där nutritionsutbildningen finns i Stockholm och jag antar att man utbildar sig mer till näringsfysiolog än dietist. Det är inte riktigt min grej att kunna all kemi och sånt, är mycket mer inriktad på att arbeta med människor så om dey skulle bli dietistutbildning för mig skulle det antagligen bli den i uppsala. Just nu går jag andra ring så jag har lite tid kvar att bestämma mig på men som det ser ut nu så kanske jag sätter igång och pluggar direkt, man vill ju inte tappa glöden :) Men jag får se.. Elitlöpning..jadu det känns ju bara som en dröm just nu.. :)
På tal om intervjun förresten, fick du mitt mail?